Print

Ποιος φοβάται την επιβράβευση της αποδοτικότητας;

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

icecream H πρόσφατη απόφαση της προέδρου του Ελληνικού Οργανισμού Φαρμάκων να διανείμει ως «επίδομα παραγωγικότητας», ένα μέρος του πλεονάσματος που συγκέντρωσε, αφού ξεπέρασε τον δημοσιονομικό στόχο που είχε τεθεί γι’ αυτόν, δημιούργησε αντιδράσεις του τύπου: «Δημόσιοι υπάλληλοι μοιράζουν μπόνους στον εαυτό τους, την ώρα που ο κόσμος πεινάει». Το πρόβλημα δεν βρισκόταν στο ίδιο το επίδομα ή στην προέλευσή του ούτε στον στόχο που εξυπηρετούσε, αλλά στο ότι το πήραν οι «βολεμένοι» δημόσιοι υπάλληλοι. Ο λαϊκισμός ελλοχεύει παντού: Ούτε η διοίκηση του ΕΟΦ μας ενημέρωσε για την δημοσιονομική υγεία του οργανισμού (το πλεόνασμα, άραγε, προέρχεται από την κερδοφορία ενός υγιούς οργανισμού ή πρόκειται, απλώς, για «σφιχτή» ταμειακή διαχείριση;) ούτε όμως κι εκείνοι που θέλγονται από τους κοινωνικούς αυτοματισμούς (κακοί δημόσιοι υπάλληλοι εναντίον καλών ιδιωτικών), σκέφτονται για την ορθότητα ή το λάθος του στόχου που εξυπηρετεί το μέτρο.

Print

Επείγει η μεταρρύθμιση του συστήματος απονομής αρμοδιοτήτων

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

typewrighter Ένα από τα κορυφαία, κομβικά προβλήματα του ελληνικού δημοσίου είναι οι «αρμοδιότητες». Έννοια εδραιωμένη στη νομοκρατούμενη ελληνική διοικητική παράδοση εξακολουθεί να στοιχειοθετεί το DNA του ελληνικού δημοσίου.Η «αρμοδιότητα» αποτελεί κατάλοιπο μιας παρωχημένης αντίληψης για την αποστολή και το έργο των διοικητικών οργάνων. Σύμφωνα μ’ αυτήν, τα δημόσια νομικά πρόσωπα προσομοιάζουν προς φυσικά πρόσωπα και, γι’ αυτό, η αρμοδιότητα είναι κάτι που αποδίδεται σ’ ένα πρόσωπο και εκχωρείται απ’ αυτό σε άλλα. Σύμφωνα μ’ αυτή την παραδοχή, ως αρμοδιότητα κατανοείται η ικανότητα του διοικητικού οργάνου είτε να θεσπίζει με πράξεις του μονομερώς κανόνες δικαίου (έκδοση κανονιστικών πράξεων) ή ατομικές ρυθμίσεις (έκδοση ατομικών πράξεων), να συνάπτει συμβάσεις είτε να προβαίνει σε υλικές ενέργειες. Οι προϋποθέσεις και οι συνέπειες των πράξεών του εκφεύγουν της προκείμενης ανάλυσης. Ο Υπουργός, ενεργών ως διοικητικό όργανο του Δημοσίου ασκεί την αρμοδιότητά του εντός μιας ευρείας οργανωτικής ενότητας, ενός υπουργείου. Επειδή, όμως, στην Ελλάδα δεν υπάρχει κουλτούρα οργάνωσης και ταξινόμησης, τα υπουργεία αποτελούν, κατ’ ουσία, «κουβάδες» μέσα στους οποίους ρίχνουμε ποικίλες όσες αρμοδιότητες. Κάποιες εξ αυτών μπορεί να αφορούν το «καθ’ ύλην» αντικείμενο, ενώ κάποιες άλλες (συχνά, πολλές) αφορούν μύρια όσα άλλα άσχετα

Print

Συνηγορία υπέρ του Συμβουλίου της Επικρατείας

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

ImageHandler.ashxΗ διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι οριακά συμβατή με τον φιλελεύθερο χαρακτήρα της Πολιτείας μας. Ο εθνολαϊκιστικός συνασπισμός έχει, μεν, καταλάβει την εξουσία μέσω συνταγματικά δόκιμων διαδικασιών αλλά προσπαθεί, συστηματικά, να εκτρέψει τη χώρα μας από την συνταγματική τάξη και την πολιτική κουλτούρα της αστικής δημοκρατίας. Τρία είναι τα πιο χαρακτηριστικά σημεία σ’ αυτή την διαδρομή: Η απόπειρα πολιτειακής εκτροπής τo 2015, η προσπάθεια ποδηγέτησης των ΜΜΕ και ο συστηματικός εποικισμός της δημόσιας διοίκησης με κομματικούς εγκάθετους.

Print

Αξιοκρατία και όχι ισοπέδωση στην επιλογή στελεχών στο Δημόσιο!

Written by Έφη Στεφοπούλου on .

There are no translations available.

Stefopoulou _2Πριν από λίγες μέρες κατατέθηκε μια άσχετη τροπολογία στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Μέτρα θεραπείας ατόμων που απαλλάσσονται από την ποινή λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής και άλλες διατάξεις» που αφορά αλλαγές στο μητρώο επιτελικών στελεχών με ειδικές πρόνοιες και εξαιρέσεις από τον γενικό κανόνα. Συγκεκριμένα, στο μητρώο είχε προβλεφθεί ήδη εδώ και δύο χρόνια ότι θα εντάσσονταν στελέχη-υποψήφιοι για να καλύψουν νευραλγικές, επιτελικές θέσεις του δημοσίου (γενικοί, ειδικοί, διοικητικοί, τομεακοί γραμματείς και οι αναπληρωτές τους, διοικητές Οργανισμών κ.λπ). Οι εν δυνάμει επιτελείς του Δημοσίου έπρεπε να είναι υπάλληλοι με βαθμό Α’, να έχουν αξιολογηθεί με βαθμό πάνω από 75/100 δύο συνεχόμενες χρονιές και να πληρούν έστω μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

Print

Διολισθαίνοντας στη μόνιμη επιτροπεία

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

prisoner of_MOUsΊσως σε καμία άλλη κυβέρνηση της μεταπολίτευσης πέραν των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν βρίσκει καλύτερη εφαρμογή η μνημειώδης αποστροφή του Μπρεχτ στις «Ιστορίες του κυρίου Κ.» όταν, ερωτώμενος γιατί ήταν τόσο πολύ απορροφημένος, απάντησε «επειδή προετοιμάζω το επόμενο λάθος μου». Παρακολουθώντας τη δημόσια συζήτηση σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις στη χώρα μας, θεωρώ ότι θα βοηθούσε πολύ, εάν ανακαλούσαμε στη μνήμη μας τις χαμένες ευκαιρίες των τελευταίων χρόνων, αντί να εξαγγέλλουμε νέες. Οι χαμένες ευκαιρίες είναι, μετά βεβαιότητας, περισσότερες από εκείνες που εκμεταλλευθήκαμε. Εάν, δε, μπορούσαμε να σταθούμε κριτικά απέναντι στους λόγους που μας οδήγησαν στην απώλεια της εκμετάλλευσής τους, τότε το κέρδος μας δεν θα περιοριζόταν στην βελτίωση της αυτογνωσίας μας αλλά θα επεκτεινόταν και σε εντελώς πρακτικά οφέλη.

Print

Αρμοδίως αναρμόδιοι

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

Not-meΑκούω και βλέπω πλείστους όσους σχολιαστές του δημοσίου βίου οι οποίοι αποφαίνονται περί της δυνατότητας ή αδυναμίας του ελληνικού κράτους να περιορίσει τις δαπάνες του και να βελτιώσει την ποιότητα των υπηρεσιών του. Στις περισσότερες απ’ αυτές τις τοποθετήσεις συμφύρονται, ατάκτως, οι φαντασιώσεις του ομιλούντος, μυθεύματα (πολλά εκ των οποίων έχουν δημιουργηθεί μέσα από ένα «σπασμένο τηλέφωνο») και αστήρικτοι ισχυρισμοί. Κάποιοι αναφέρουν ενίοτε αριθμούς για περισσότερο εφέ, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα και γι’ αυτό, ποτέ, δεν αναφέρεται η πηγή τους. Η αρμόδια κυβέρνηση είναι θύτης και θύμα ταυτόχρονα αυτής της περιρρέουσας ατμόσφαιρας. Θύτης, αφού αποκρύπτει, συστηματικά και εμπρόθετα, στοιχεία για την λειτουργία και την οργάνωση των δημοσίων υπηρεσιών, επιδιώκοντας να ψαρέψει στα θολά νερά της άγνοιας και της παραπληροφόρησης. Θύμα, κατά το μέτρο που οι όποιες καλές προθέσεις και επιδιώξεις της «κολλάνε» στη λάσπη της ελληνικής γραφειοκρατίας.

Print

Η οβιδιακή μεταμόρφωση μιας χώρας σε 48 ώρες

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

Obidian Η τρίτη αξιολόγηση έκλεισε πριν καλά καλά αρχίσει. Ένα «ναι σε όλα» ήρθε να πιστοποιήσει την αρχή μιας νέας «φωτεινής» περιόδου. Εντός ολίγων ημερών θα ζούμε σε μια διαφορετική χώρα, αφού:

  • Τα υπουργεία θα πάψουν να είναι χωματερές κολλητών και μετακλητών και θα υπογράφουν «συμβόλαια απόδοσης» με τις εκτελεστικές τους υπηρεσίες. Μόνον όσες υπηρεσίες και όσοι υπάλληλοι είναι παραγωγικοί θα χρηματοδοτούνται και θα προάγονται.

  • Οι δυσλειτουργίες στη σχέση του ΕΦΚΑ με την ΑΑΔΕ θα έχουν εξαφανιστεί κι έτσι θα ξέρουμε, επί τέλους, ποιοι είναι οι μπαταχτσήδες σ’ αυτή τη χώρα και ποιοι πραγματικά οι έχοντες ανάγκη (οπότε αναλόγως θα τους επιμερίζονται και τα βάρη).

  • Θα λειτουργεί άψογα ο εξωδικαστικός συμβιβασμός (που, μέχρι προχθές, λειτουργούσε μόνο στα χαρτιά) και, ως εκ τούτου, η ταχύτητα απονομής της δικαιοσύνης θα βελτιωθεί εντυπωσιακά.

  • Θα καταπολεμηθεί δραστικά η αδήλωτη εργασία, αφού θα γίνονται, πλέον, στοχευμένοι έλεγχοι στη βάση ανάλυσης κινδύνου.

  • Η γραφειοκρατία και τα λαδώματα στα δημόσια έργα ή στις πολεοδομίες θα εκλείψουν μετά την απελευθέρωση του επαγγέλματος των μηχανικών δημοσίων έργων.

  • Η αρχαιολογία δεν θα σταματάει κατά το δοκούν και για όσο διάστημα θέλει τα έργα, διότι θα έχει υπάρξει εν τω μεταξύ απλούστευση των διαδικασιών και κωδικοποίηση της νομοθεσίας που αφορά τα αρχαιολογικά έργα.

  • Το εν υπνώσει ΕΣΠΑ θα απογειωθεί αφού θα εγκριθούν 15-20 μεγάλα εμβληματικά έργα
Print

Άχρηστες δαπάνες, άχρηστες δομές κι άχρηστοι πολιτικοί

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

Bucket Βρέθηκα πρόσφατα σε μια ομήγυρη πολιτικών και πολιτικολογούντων ευρέως φάσματος. Ήταν μια από εκείνες τις συνευρέσεις που προσδοκάς ότι κάτι καινούργιο θα συζητηθεί, κάποια καινούργια ιδέα θα πέσει, έστω και για την δρομολόγηση αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που συζητούνται επί χρόνια αλλά δεν μπορούν να τελεσφορήσουν. Η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από την υπερφορολόγηση, το αδιέξοδο που διαγράφεται ενόψει της διαφαινόμενης εξάντλησης των φορολογικών υποζυγίων. Ανακυκλώνονταν οι ίδιες ιδέες, η πιο ριζοσπαστική εκ των οποίων αναφερόταν σ’ ένα διαφορετικό μείγμα φορολόγησης που θα οδηγούσε σε μια δικαιότερη και ενδεχομένως (φιλο-) αναπτυξιακή προοπτική. Δεν με ξένισε η ανακύκλωση των ιδεών και προτάσεων που συζητούνται από τη ΝΔ μεχρι τον ΣΥΡΙΖΑ.

Print

Ο Καραμανλής, ο Τσίπρας κι ο Λουξεμβούργιος

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

KinzeleΤο απόγευμα της Πέμπτης, 6 Σεπτεμβρίου 2007, βιαζόμασταν να κλείσουμε ό,τι εκκρεμότητες είχαμε για να πάμε να παρακολουθήσουμε το ντημπέητ Καραμανλή-Παπανδρέου. Η τελευταία ενέργεια πριν την αποχώρησή μου από το γραφείο ήταν να συνεργαστώ με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου για μια παρουσίαση στους εκπροσώπους της Κομισιόν που ήταν προγραμματισμένη για την επόμενη ημέρα. Η παρουσίαση αφορούσε προβλήματα οργάνωσης και λειτουργίας του συστήματος πολιτικής προστασίας της εποχής. Τα ευρήματα που είχαν προκύψει από την έρευνά μας έκαναν εντύπωση και σε μας τους ίδιους. Πολυνομία, διασπορά αρμοδιοτήτων, επικαλύψεις – αυτά που συνήθως συναντά κανείς στα περισσότερα πεδία πολιτικής – αλλά σ’ έναν παροξυσμό: 29 νομοθετικές ρυθμίσεις παντός είδους (μέχρι και διάταγμα της χούντας, το 57/1973, σε ισχύ βρήκαμε) όριζαν τον χώρο δράσης 45 διαφορετικών διοικητικών δομών! Τα 3 διακριτά στάδια μιας σύγχρονης πολιτικής διαχείρισης καταστροφών – πρόληψη, καταστολή, αποκατάσταση – συμφύρονταν σ΄ένα χαοτικό πλαίσιο το οποίο «απλουστευόταν», μόνον όταν ο πολιτικός προϊστάμενος αποφάσιζε να πάρει την υπόθεση στα χέρια του (ολοκληρώνοντας, συχνά, την καταστροφή που προκαλούσαν τα στοιχεία της φύσης).

Print

Για το «κοινωνικό μέρισμα» αναμείνατε...

Written by Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

There are no translations available.

no-moneyΣοκαρισμένος από την γενναιότητα και την αποφασιστικότητα που απέπνεε το διάγγελμα του Ηγέτη για το «κοινωνικό μέρισμα» στους πληβείους του, έσπευσα να δω αν επιβεβαιώνονται  τα λεγόμενά του στο νομοσχέδιο που κατέθεσε, προχθές, ο υπουργός της φυματικής σαρανταποδαρούσας. Από το νομοσχέδιο αυτό που φέρει τον τίτλο «επιστροφή κοινωνικού μερίσματος και άλλες διατάξεις» συγκράτησα 3 λεπτομέρειες και τις παραθέτω: Λεπτομέρεια πρώτη: Το ποσόν των 720εκ. ευρώ που αποτελεί το κυρίως μέρισμα και προέρχεται από το υπερ-πλεόνασμα, θα καταβληθεί σε κάποιους, κάποτε με κάποια κριτήρια. Αυτοί οι κάποιοι θα εισπαράξουν κάποιο ποσό. Έτσι, ακριβώς, ορίζει το άρθρο 1 του νομοσχεδίου, αναφέροντας ότι όλα αυτά θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση. Πότε; Κάποια στιγμή, υποθέτω. Πάντως, οι αλαλάζοντες για το ζεστό χρήμα που πέφτει στα απλωμένα χέρια των πενήτων θα πρέπει να περιμένουν λίγο.

More Articles...

Newsletter

Sign up to our newsletter.